מאמרי תוכן רפואי, משפטי קנביס

מאמר מקצועי: נטילת תוספי תזונה במהלך טיפולי כימותרפיה – מהם הסיכונים הנחקרים?

מחקר חדש חושף סיכון לאינטראקציות שליליות בין תוספי תזונה לטיפולים כימותרפיים בנשים עם סרטן שד, שעשויות להשפיע על התוצאות הקליניות של הטיפול.

ידוע כי אנשים רבים מאוד נוטלים תוספי תזונה במהלך טיפולים אנטי-סרטניים, אך למרות זאת, קיים מיעוט של מידע (רובו מבוסס על דיווחי מקרה) בנוגע ליעילותם ולבטיחותם בנטילה משולבת עם הטיפול הקונבנציונלי. לאור החשש כי תוספי תזונה מסוימים, בפרט אלו הפועלים כנוגדי חמצון, עלולים להפחית את ההשפעה הציטוטוקסית של הטיפול הכימותרפי, בוצע מחקר פרוספקטיבי – כנלווה למחקר קליני, במטרה להעריך את הקשר בין שימוש בתוספי תזונה לבין תוצאות הטיפול הכימותרפי בנשים עם סרטן שד.

על מהלך המחקר

במחקר השתתפו נשים עם סרטן שד שחולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות של טיפולים כימותרפיים: בדוקסורוביצין, בציקלופוספמיד ובפקליטקסל. בשלב הכניסה למחקר ולאורך כל תקופת הטיפול הכימותרפי הנשים נשאלו לגבי השימוש בתוספי תזונה, כאשר החוקרים בקשו לבחון את ההשפעה על חזרת המחלה ועל ההישרדות במשך 6 חודשים מיום תחילת המחקר.

מה הראו תוצאות המחקר?

מתוצאות המחקר עולות אינדיקציות ברורות לכך ששימוש בכל סוג של תוסף נוגד חמצון (כגון ויטמיני A ,C ,E, קרטונאידים, קו-אנזים Q10), בין אם הותחל בו לפני הטיפול הכימותרפי ובין אם במהלכו, קשור לעליה בסיכון לחזרת המחלה ובמידה פחותה יותר, גם לתמותה.

בכל הקשור לתוספי תזונה שאינם בעלי פעילות נוגדת חמצון, נטילת ויטמין B12, הן לפני והן במהלך הטיפול הכימותרפי, התקשרה באופן מובהק לתוצאות טיפוליות פחות טובות מבחינת 'ההישרדות ללא מחלה' ו- 'ההישרדות הכללית' של המשתתפות. נטילת ברזל לפני ובמהלך טיפולים כימותרפיים התקשרה באופן מובהק לחזרת המחלה, ותוצאות דומות נצפו גם בנוגע להשפעת הברזל על ההישרדות הכללית של המשתתפות. חשוב לציין כי השימוש במולטי-ויטמינים לא התקשר לתוצאות ההישרדות של הנשים.

מה היתה מסקנת החוקרים?

החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר, כי קיימים קשרים בין תוצאות ההישרדות לבין שימוש בתוספי תזונה על בסיס נוגדי חמצון וכן תוספי תזונה אחרים (שניטלים בבודד ולא כמולטי- ויטמין), הן לפני והן במהלך הטיפול בכימותרפיה. קשרים אלו עולים בקנה אחד עם ההמלצות להשתמש בתוספי תזונה בודדים בזהירות, לפני ובמהלך טיפולים כימותרפיים.

קישור למחקר: https://ascopubs.org/doi/full/10.1200/JCO.19.01203

 

מעוניינים בתוכן רפואי, בריאותי או משפטי עם סאבטקסט ייחודי?

אני פה בשבילכם, דברו איתי:

נייד: 050-6935681 | מייל: ori.gidor@gmail.com