מאמרי תוכן רפואי, משפטי קנביס

מחקר: פרוביוטיקה לפגים

העשרת חלב שניתן לפגים בפרוביוטיקה, עשויה לצמצם זיהומים ובעיות מעי חמורות – כך על פי מחקר בהובלת חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי NNUH ואוניברסיטת איסט אנגליה, בו נבחנו תוצאות הטיפול בכ- 1000 פגים ששהו במחלקה לטיפול נמרץ.

בית החולים The Norfolk and Norwich University Hospital  (NNUH), היה מהחלוצים מבין בתי החולים בבריטניה שאמצו את הפרקטיקה של מתן פרוביוטיקה על בסיס יומי לפגים בטיפול נמרץ.  זה נעשה על רקע העדות המחקרית שהלכה והתבססה באותה עת (2013), בהקשר של הוספת זני פרוביוטיקה מסוג לקטובצילוס וביפידובקטריום לתזונת הפגים והפחתת המקרים של דלקת מעי נמקית. זהו מצב רפואי מסכן חיים, שנפוץ מאוד בפגים, בו חלקים מרקמת מעי מודלקת הופכים לנמק ומתים. החוקרים ביקשו לבחון כיצד שיפור בריאות המעי באמצעות רוטינה של תוספת פרוביוטיקה, יכול למנוע  נמק של המעי ואף החמרה קלינית בדמות אלח דם. לשם כך, הם השוו את שיעורי הדלקת הנמקית, ההתפתחות המאוחרת של אלח דם והתמותה בתקופות של 5 שנים: לפני ולאחר יישום השגרה של מתן פרוביוטיקה על בסיס יומי לפגים. 

משתתפי המחקר:

פגים שהוגדרו כבעלי סיכון גבוה להתפתחות דלקת מעי נמקית, אשר אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ בפגים (פגייה) תוך 3 ימים מהלידה (גיל הריון קטן מ- 32 שבועות או בטווח שבין 32-36 שבועות ובמשקל לידה נמוך מ- 1500 גרם).

הטיפול הפרוביוטי:

לפני ה- 1 בינואר 2013 לא יושמה בבית החולים הפרקטיקה של תוספת פרוביוטיקה לחלב. החל מתאריך זה, הוחל במתן יומי משולב של זני פרוביוטיקה מסוג לקטובצילוס אסידופולוס וביפידובקטריום ביפידום (מיליארד חיידקים). לאחר מכן, החל מאפריל 2016, ניתן שילוב של 3 זני פרוביוטיקה (L.acidophilus,B.bifidum, B.longum-infantis)  

תוצאות המחקר:

שיעורי דלקת המעי הנמקית ירדו מ- 7.5% (בתקופה שלפני יישום הטיפול) ל- 3.1% בתקופת הטיפול בפרוביוטיקה. שיעור מקרי אלח הדם ירדו מ- 22.6% ל- 11.5%. גם שיעורי התמותה הכלליים (ולא רק כתוצאה מהדלקת הנמקית וסיבוכיה) ירדו מ- 14.3% ל- 9.2%, אולם לירידה זו לא היתה מובהקות מבחינה סטטיסטית.  

מסקנות החוקרים:

העשרת תזונת הפגים בזני הפרוביוטיקה הנ"ל במשולב, מקושרת לירידה מובהקת גם בסיכון להתפתחות דלקת מעי נמקית וגם בסיכון להתפתחות מאוחרת של אלח דם, וכל זאת מבלי שנצפו סיבוכים כלשהם כתוצאה מהטיפול.   

החוקרים ציינו בתום המחקר, כי תוצאותיו מדגישות כיצד וויסות הרכב המיקרוביוטה במעי ע"י תוספת של חיידקים ידידותיים, יכול להתבטא בשיפור ממשי במצב בריאותם של פגים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה. בעוד שברוב הפגיות בבריטניה עדיין לא מיישמים פרקטיקה זו,  החוקרים מקווים שתוצאות המחקר יובילו לשינוי , ויעודדו בתי חולים נוספים לתת פרוביוטיקה כחלק מהטיפול השגרתי בפגים, לשם הגנה על בריאותם. 

מעוניינים בתוכן רפואי, בריאותי או משפטי עם סאבטקסט ייחודי?

אני פה בשבילכם, דברו איתי:

נייד: 050-6935681 | מייל: ori.gidor@gmail.com