מאמרי תוכן רפואי, משפטי קנביס

קנביס רפואי כטיפול בהפרעות שינה על רקע כאבים כרוניים

אנשים הסובלים ממחלות המערבות כאב כרוני חווים לעיתים קרובות קשיי שינה. כמו כן, רבים מהמשתמשים בקנביס רפואי למטרות שיכוך כאב טוענים שהוא מסייע להם גם לישון טוב יותר. מבחינה מדעית, תוצאות המחקרים בתחום התועלות של הקנביס הרפואי או של רכיבים שבודדו ממנו בהקשר של שינה, הניבו עד כה תוצאות מעורבות.  בעוד שחלק מהמחקרים הדגימו השפעות חיוביות, ברבים מהם נפלו פגמים מתודולוגיים ועובדה זו הקשתה על הסקת מסקנות ברורות. מחקר חתך ישראלי עדכני (2020) שפורסם בכתב העת הרפואי BMJ Supportive & Palliative Care מוסיף כעת לדיון המדעי המתמשך סביב נושא הקנביס והשינה. מתוצאות המחקר עולה, כי קנביס רפואי עשוי לסייע למבוגרים הסובלים מכאב כרוני ומהפרעות שינה לישון טוב יותר במהלך הלילה. אולם בנוסף לכך, נמצא כי שימוש קבוע בקנביס רפואי עלול לגרום בשלב מסוים להסתגלות.

על מהלך המחקר

החוקרים בחנו את דפוסי השינה של 128 משתתפים מעל גיל 50 שסבלו מכאב כרוני. בעוד שמחקרים קודמים בתחום התמקדו בהשפעת רכיבים שבודדו מצמח הקנביס (THC, CBD), במחקר הנוכחי רוב המשתתפים השתמשו בתפרחות השלמות של הצמח. אלו מכילות מאות רכיבים שונים ומגוונים שגם להם עשויות להיות השפעות חשובות על שינה וכאב – כך לדברי החוקרים. 66 ממשתתפי המחקר השתמשו בתפרחות של קנביס רפואי מזנים שונים. ל- 62 מהמשתתפים האחרים לא היה רישיון שימוש בקנביס רפואי, והם השתמשו בתפרחות קנביס שאינו רפואי (שנרכשו למטרות שימוש חברתי).

מתוצאות המחקר עולה, כי המשתתפים שנטלו קנביס רפואי דיווחו על פחות יקיצות במהלך הלילה בהשוואה לשאר המשתתפים, אך לא נמצא הבדל מובהק בין המשתתפים בהקשר של הזמן הנדרש להירדמות או ההשפעה על יקיצה מוקדמת מידי. החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר כי לקנביס רפואי עשויה להיות השפעה המעודדת שנת לילה רציפה, אך ככל הנראה אין לו השפעה על מדדים אחרים של הפרעות שינה.

חשוב לציין כי ככל שמדובר בשימוש שהוא גם תכוף וגם לטווח ארוך בקנביס רפואי, תוצאות המחקר הצביעו על פוטנציאל לבעייתיות, המערבת קשיי הירדמות וכן יקיצות תכופות במהלך הלילה. החוקרים הסבירו, כי ככל הנראה לאחר שימוש תכוף וכרוני בקנביס רפואי מתפתחת הסתגלות, כפי שאף עולה מתוצאות מחקרים קודמים במודלים של בע"ח. מאידך, הוסיפו החוקרים, אנשים רבים המשתמשים שימוש כרוני ותכוף בקנביס רפואי סובלים מכאב בדרגת חומרה גבוהה או מבעיות בריאותיות נוספות, כגון דיכאון וחרדה – המהווים גורמים בפני עצמם להפרעות שינה. לכן עדיין לא ברור לחלוטין האם שימוש תכוף וכרוני מערב הפרעות שינה שמקורן בהסתגלות לקנביס הרפואי, או לחלופין, מבעיות רקע בריאותיות.

קנביס רפואי ושינה – ללא מסקנה מחקרית ברורה

ד"ר טימותי  רות'רס, מנהל המחקר במרכז להפרעות שינה בבית החולים ע"ש הנרי פורד בדטרויט הצביע על מגבלות המחקר, שמרביתן אף צוינו על ידי החוקרים: המחקר אינו מחקר אקראי, מבוקר פלסבו המהווה את סטנדרט הזהב של המחקרים הקליניים, והוא אינו עוקב למשך תקופה ארוכה דיה כדי לראות אם חל שינוי בדפוסי השינה או בדפוסי השימוש בקנביס הרפואי. בגלל שמדובר במחקר תצפיתי, החוקרים אינם יכולים לקבוע בוודאות שהשימוש בקנביס אכן משפר שינה, אלא רק כי קיים קשר בין השניים. בנוסף, המשתתפים השתמשו בזני קנביס רפואי מגוונים, במינונים שונים וחלקם אף השתמשו בקנביס שאינו רפואי, וכמו כן הם דיווחו סובייקטיבית על דפוסי השינה שלהם, מבלי שדפוסים אילו נמדדו באמצעים אובייקטיביים. גם מנגנוני הפעולה של הקנביס, בכל הקשור להפרעות שינה עדיין אינם מובנים במלואם, ונשאלת השאלה האם הקנביס משפר את השינה תוך השפעה ישירה, או האם אנשים מצליחים לישון טוב יותר בגלל שהקנביס מקל על הכאבים?

מכל הסיבות הללו, החוקרים סיכמו כי נדרשים מחקרים קליניים נוספים, שיבחנו את ההשפעה קצרת הטווח וארוכת הטווח של סוגים ומינונים שונים של קנביס רפואי, כמו גם את דרכי השימוש בצמח.

אז מה בכל זאת מומלץ?

לדברי ד"ר רות'רס, עבור כל מי שרוצה להתנסות לראשונה בקנביס רפואי לטיפול בהפרעות שינה, ניתן לומר שיש לצמח השפעה סדטיבית קלה, אך יחד עם זאת יש לזכור, ששימוש תכוף וארוך טווח עלול לגרום להסתגלות בסופו של דבר. ממחקרים ישנים יותר עולה, כי אלו המשתמשים באופן קבוע בקנביס עלולים לחוות תסמיני גמילה עם הפסקת השימוש, כגון חרדה, מצב רוח ירוד והפרעות שינה. מכל הסיבות הללו, מומלץ להתייעץ עם רופא המתמחה בבעיות שינה לפני השימוש בקנביס רפואי, שיאבחן את המקור לבעיה ובהתאם יוכל להציע פתרונות יעילים מתאימים.

 

 

 

 

מעוניינים בתוכן רפואי, בריאותי או משפטי עם סאבטקסט ייחודי?

אני פה בשבילכם, דברו איתי:

נייד: 050-6935681 | מייל: ori.gidor@gmail.com