מאמרי תוכן רפואי, משפטי קנביס

על המדיקליזציה של קנביס רפואי ופיתוחים ישראליים חדשניים בתחום

בשנים האחרונות חברות ישראליות רבות מתמקדות בפיתוחים הקשורים לקנביס רפואי בתחומים שונים כגון חקלאות, מדעי החיים, רפואה ומכשור רפואי. כשמדובר בתחום הפרמה, קנביס שונה מאוד מכל מה שהכרנו עד כה, מאחר וההתוויות הרפואיות לשימוש בו מבוססות בעיקר על שימושיו המסורתיים ועל ניסיונם של המטופלים עצמם, ולא על מחקר מדעי נרחב. מסיבות אלו, אנו נמצאים כיום בישראל בתהליך הדרגתי של  מדיקליזציה של קנביס רפואי, המתווה את הדרך להסדרת תחום הקנביס לשימוש רפואי ולמחקר. מודל המדיקליזציה מבוסס על מספר עקרונות מפתח, לפיהם מוצרי קנאביס רפואי יוגדרו כמוצרים גנריים, בריכוזים קבועים של חומרים פעילים (סטנדרטיזציה). הם יסווגו על פי התצורה הרוקחית שלהם ויהיו תחת פיקוח הדוק, באופן שיאפשר התוויה רפואית ורכישה בבתי המרקחת. הגידול יעשה בחוות גידול ייעודיות על פי אמות מידה מקצועיות, והייצור של מוצרי הקנביס הרפואי ייעשה ע"י מפעלים מורשים ויהיה מתוקנן, גנרי ואיכותי, אשר יחויב לעמוד בתנאי בקרת איכות “IMC-GMP”.

כך למשל, טרום תהליך המדיקליזציה, קנביס סטיבה (Cannabis sativa) היה בשימוש נפוץ מאוד בקרב מטופלים. תכונות כגון הארומה, השמות של הזנים הפופולריים ותכולת שני הרכיבים הפעילים העיקריים: THC ו- CBD, היוו את המאפיינים העיקריים שעל בסיסם נקבעו ההתוויות הטיפוליות של הצמח. זאת למרות שהצמח מכיל מאות של תרכובות וחומרים ביואקטיביים נוספים, להם פוטנציאל ליצירת שילובים סינרגטיים מגוונים בעלי השפעות שונות, שטרם נחקרו לעומק.

 

הדור החדש של תרופות מבוססות קנביס רפואי

תהליך הפיתוח של 'תרופות הדור החדש' מהקנביס הרפואי, דורש  עמידה בסטנדרטים מדעיים נאותים, ולשם כך יש צורך להגדיר תחילה את הפרופיל המולקולרי המדויק שלהן. כמו כן, גם הסינרגיזם הפוטנציאלי בין תרכובות שונות בצמח צריך להיחקר לעומק, כדי לאשש את פעילותו הרפואית של התוצר הרפואי ואת יעילותו במצבים טיפוליים מוגדרים.

ובדיוק במחקר מסוג זה מתמקדת בשנים האחרונות פרופסור חיננית קולטאי, חוקרת בכירה במכון למדעי הצמח במכון הוולקני. פרופ' קולטאי חוקרת, בין היתר, את תחום הטיפול במחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) באמצעות קנביס רפואי. מדובר במצבי דלקת כרוניים, בעלי אופי התקפי-נסיגתי, שגורמים סבל רב לחולים לאורך כל תקופת החיים, ואין כיום טיפול המציע ריפוי מלא. הדלקת הכרונית באזורים שונים ברקמת צינור העיכול אף מתבטאת בבעיות קשות בתהליכי העיכול, הספיגה והפינוי ובכאבים עזים. המחקר בהובלת פרופ' קולטאי תרם לפיתוח טיפולים מבוססי קנאביס רפואי, שיכולים לגרום לשינוי משמעותי במצב של החולים ולא רק להקלה סימפטומטית.

 

מהו החידוש המחקרי?

עד כה, נעשו מחקרים לא מעטים על מולקולות בודדות של צמח הקנביס או נגזרות שלהן. יש גם מחקרים בהם נעשה שימוש בתפרחות השלמות של הצמח (בעישון, באידוי, בתמציות וכו'). אולם אף מחקר לא בחן את קומפלקס הרכיבים הפעילים שבצמח וניסה לייצר שילובים ספציפיים בין תרכובות שונות, ככלי טיפולי ייעודי עבור מצבים רפואיים שונים.

לעומת זאת, המחקר בהובלת פרופ' קולטאי, שהחל בשנת 2016 בבית החולים מאיר, התמקד בבחינת אותם הרכבים ספציפיים של רכיבי צמח הקנביס, בעלי ההשפעה האנטי דלקתית הטובה ביותר על רקמת המעי – כזו שתורמת להחלמה של ממש ולא מהווה רק אמצעי להקלה סימפטומטית.

למטרה זו גידלו החוקרים צמחי קנביס ייעודיים למחקר. הם המשיכו ובדקו אלו פרקציות ספציפיות (הרכבים המכילים קומפלקסים של רכיבים פעילים שונים) משפיעות בפועל על הרקמה הדלקתית ותורמות לריפוי שלה. כך התגלה, כי כשבוחרים בפרקציות ספציפיות, ניתן להגיע ליעילות אנטי-דלקתית גבוהה הרבה יותר בהשוואה לטיפול המבוסס על מיצוי של כלל הרכיבים בצמח או במיצוי המבוסס בעיקר על THC ו- CBD בריכוזים שונים. כך בעצם נוצרו פורמולציות של רכיבים פעילים, מוגנות פטנט, שהיוו בסיס לפיתוח תרופות.

בתחילה נוסו פורמולציות שונות על רקמות מעי מודלקות שנלקחו בביופסיה מחולי קרוהן וקוליטיס. את הפורמולציות בעלות הפעילות האנטי דלקתית החזקה ביותר השוו החוקרים אל מול תרופות אנטי-דלקתיות שמשמשות לטיפול במחלות מעי דלקתיות ואל מול מיצוי סטנדרטי של קנביס. תוצאות המחקר הדגימו, כי לפורמולציות הספציפיות היתה פעילות אנטי דלקתית גבוהה באופן מובהק מזו של הטיפול התרופתי ומזו של מיצוי הקנביס הסטנדרטי (98.6% הפחתה ברמת הדלקתיות בשימוש בפורמולציה החדשה לעומת 42.7% הפחתה בדלקתיות בשימוש התרופתי הסטרוידיאלי ו- 89.5% הפחתה בדלקתיות בשימוש במיצוי הקנביס).

בעקבות תוצאות אלו, המשיכו החוקרים לשלב המחקר הקליני. הטיפול החדשני שפותח בעקבות המחקר מבוסס על נרות לשימוש רקטאלי, המכילים את אותן פורמולציות אנטי-דלקתיות שהדגימו יעילות קלינית בטיפול במחלות מעי דלקתיות. הנרות מותווים הן לטיפול מניעתי והן לטיפול בהתפרצויות אקוטיות של קרוהן וקוליטיס, כמו גם לטיפול תחזוקתי – לשמירה על נסיגת המחלה.

לא המילה האחרונה בתחום

הרציונל מאחורי פיתוחים של פורמולציות כאמור, מבוסס על הרעיון שניתן לפתח הרכבים ייעודיים של רכיבים פעילים מצמח הקנביס, מעבר ל- THC ו- CBD, אשר יהוו את הטיפול האופטימאלי ביותר עבור סוגים שונים של מחלות. החדשנות בפיתוח הנוכחי טמונה בכך שלראשונה ניתן להעניק טיפול אנטי-דלקתי ממוקד מבוסס קנביס רפואי, המהווה פתרון ייעודי לחולי קרוהן וקוליטיס.

כיום מתוכננים פיתוחים גם בתחום הטיפול האנטי סרטני, לאחר שהתגלה כי פורמולציה מסוימת של רכיבים שהופקו מצמח הקנביס, תרמה לשינוי הביטוי של גנים במסלולים שגורמים לעמידות לכימותרפיה. לכן ההשערה היא כי בעתיד אפשר יהיה ליטול פורמולציה שכזו במקביל לטיפול כימותרפי, כאמצעי לשיפור יעילות הטיפול. בהמשך הדרך, צפויים כמובן פיתוחים חדשניים נוספים בתחומים רפואיים מגוונים.

 

מעוניינים בתוכן רפואי, בריאותי או משפטי עם סאבטקסט ייחודי?

אני פה בשבילכם, דברו איתי:

נייד: 050-6935681 | מייל: ori.gidor@gmail.com